Etalages lijken misschien ontzettend belangrijk voor een winkel, maar ze zijn vooral erg statisch. Volgens startup WindowSketch kan die dure winkelruimte vooraan een stuk dynamischer – én winstgevender.
‘Glas slaapt’, vinden ze bij WindowSketch. Winkelruiten doen niks anders dan de wind tegenhouden. Floris Sanders (25), oprichter en eigenaar van WindowSketch: “Er hangen nu posters tegenaan, spannender is het meestal niet. Maar de winkelier betaalt wel voor die glazen vierkante meters.”
Om daar wat aan te doen, gaan ze etalages digitaliseren. Door speciale folie op de ruit te plakken en er een stevige theaterprojector op te richten, kunnen ze steeds andere advertenties laten zien.
Winkels als Zara of de Bijenkorf kunnen ervoor kiezen hun eigen assortiment te laten zien, maar ze kunnen ook bekende merken hun gang laten gaan. In plaats van de hele winkel te beplakken met posters die er altijd hetzelfde uitzien, kunnen Jumbo of C1000 tegen Heineken zeggen ‘adverteer maar’.
Interessant verdienmodel
Voor adverteerders een heel prettige plek om te adverteren, weet Sanders. “In bushokjes hangen grote advertenties, maar daar is geen point of sale. In een bushokje kun je geen Coca-Cola verkopen.”
Door te werken met flinke winkelketens, wil WindowSketch voor een serieus advertentiekanaal zorgen: drie- à vierhonderd winkels met zeg twee vierkante meter advertentieruimte, dat tikt aan. Op die manier veranderen de statische etalages van grote winkelketens in een interessant verdienmodel.
De retailer exploiteert het glas, WindowSketch zorgt dat de campagnes te zien zijn. “De retailer betaalt een maandelijks bedrag voor drie jaar. Daarvoor installeren we de hardware en doen we het content management voor de advertenties. Dat bedrag valt reuze mee. Binnen de eerste maand maken ze al dikke winst. Hoe meer adverteerders, hoe meer inkomsten. En ook die adverteerders zoeken we voor hen.”
Zo worden etalages veel rendabeler, meent Sanders. Niet alleen vanwege de advertenties, maar ook vanwege de ruimte die de winkel bespaart. “Voor elke vierkante meter betaal je. Etalages worden steeds dunner, want het is nutteloze ruimte. Met ons systeem kun je méters winnen omdat je nu je winkel helemaal tot aan het raam kunt vullen.”
Intelligent systeem
Digitale innovaties in retail vindt Floris Sanders erg interessant, maar tot nu toe stellen die niet zo veel voor. “Leuk dat je ergens je bestelling kunt doorgeven via een iPad, maar dat is geen beleving. Ik las laatst dat Blokker nu ook zuilen wil neerzetten. Als ik die winkel binnenkom voor een stofzuiger, loop ik echt niet naar die zuil.”
WindowSketch wil de digitalisering van retail veel intelligenter aanpakken. Hun systeem gaat dan ook veel verder dan een eenvoudige diavoorstellingen op de ramen projecteren. Het systeem kan rekening houden met het tijdstip en de locatie, legt Sanders uit. “Een blikje bier hoef je niet om negen uur 's ochtends te laten zien. Als het in Zwolle regent, kunnen we op de winkel daar adverteren met paraplu's en bij zon zonnebrillen laten zien.”
Pas echt spannend wordt het dankzij Israelische software die de startup heeft ingekocht. Door een camera toe te voegen, kan het systeem waarnemen wie er voor de etalage staat en daar de advertenties op af te stemmen. “Met een webcam en de extra software kunnen we zien of iemand naar de etalage kijkt. We kunnen zelfs zien of het een man of een vrouw is en op basis van de kaaklijn, neus, ogen en mond de leeftijd schatten. Dat is 90 procent accuraat. Als er veel mannen voor een winkel lopen, dan laten we daar geen cupcakes zien, maar bier.”
Zo is ook precies bij te houden hoeveel mensen daadwerkelijk de advertenties bekeken. Het wordt een 'pay per view'-systeem. Dankzij eyetracking weet de adverteerder zelfs hoelang een voorbijganger naar de etalage keek.
Ze kunnen het systeem zelfs nóg intelligenter maken, door een koppeling te maken met het voorraadsysteem van de winkel. “Als de HEMA om vier uur nog tachtig appelflappen overheeft, kun je op de etalageruit laten zien dat je ze verkoopt tegen 70 procent korting. Als je om vijf uur nog steeds appelflappen hebt: 90 procent korting. Zo haal je de derving naar beneden.”
Als de winkel dichtgaat, kunnen de etalages inspelen op het windowshoppen. Winkels kunnen 24/7 hun webshop promoten, of mensen een coupon laten scannen waarmee ze overdag korting kunnen krijgen.
Welstandsbeleid
Veel gemeentes en steden hebben welstandsbeleid. Ze willen voorkomen dat het winkelcentrum verandert in een Times Square met overal lichtbakken. Een veelvoorkomende regel is dat je binnen één meter van de etalage geen hardware mag opstellen, dus geen groot scherm bijvoorbeeld. Met Sanders' techniek is die regel te omzeilen, door de projector anderhalve meter van de ruit te hangen.
Maar zó streng passen gemeentes de regels nou ook weer niet toe, denkt Sanders. “Retailers hebben een moeilijke tijd. Ga nou niet dit soort innovaties tegengehouden. Winkels kunnen zo kosten besparen doordat ze geen posters meer hoeven te maken en ze kunnen meer verkopen. Leegstaande panden kunnen we ook digitaliseren. We kunnen veel doen om retail weer een boost te geven. Dat willen gemeentes ook.”
Ondernemersfamilie
Het idee voor het product én voor de naam deed Sanders op tijdens zijn studie in Engeland. “Een bar in Londen heet Sketch. Het is een vierkante ruimte, waar ze van alles op de muren projecteren. Je zit soms midden in een aquarium, of tussen de aardbeien. Daar bedacht ik dat je dat ook kunt doen met winkels.”
Dat was voor de zomer vorig jaar. In september startte het bedrijf. Nu al is er een hoofdkantoor in Oss, een 'creative office' in de hippe plek voor startups B. Amsterdam en een demonstratieruimte in België. Het helpt dat Floris Sanders uit een ondernemende familie komt. Het familiebedrijf Sanders Retail Group is met tien winkels de grootste HEMA-franchisenemer van Nederland. “De investeringen konden worden gedaan vanuit onze holding. En in het HEMA-filiaal in Oss werkt nu een demo. Daar testen we alles.”
Eerst bewijzen dat het werkt
WindowSketch bestaat nu uit een team van vijf mensen: een vertegenwoordiger, een ICT'er, twee content managers en de oprichter zelf. Vanaf 1 juni rolt WindowSketch het systeem uit bij de eerste grote keten. “We hebben al veel retailers gesproken, maar we focussen ons nu op deze uitrol. Dat is het leuke met een startup: je moet eerst bewijs tonen, laten zien dat het werkt.”
Waar wil hij zijn over een jaar? “In het hele land. Over een jaar moeten er veel locaties zijn waar we dit doen. Onze droom is om over twee jaar naar buitenland te gaan. Overal ter wereld is slapend glas en dat moeten we wakker maken.”